Tja, bloggen. Waarover dan? Waarom eigenlijk? En wat levert het me op? Weerhouden deze vragen jou om écht aan de slag te gaan? Dan vermoeden wij waar het pijnpunt zit. In je contentstrategie. Of eigenlijk het gebrek eraan. Want zodra je strategie wél op orde is, rolt de content een stuk eenvoudiger uit je pen. En já, dat is belangrijk. Want bloggen is een sterk marketinginstrument voor je merk. Dat vinden wij, maar ook je nieuwsgierige doelgroep. En ook Google denkt er zo over.
Je contentstrategie dus. Dit is de kapstok van alles wat je namens je merk publiceert. In deze blog lees je hoe je deze strategie vormgeeft. In deze blog geven we tips hoe je ervoor zorgt dat jouw blogambities worden omgezet in content die ertoe doet.
We willen je creativiteit niet begrenzen, maar toch stellen we wat kaders voor je blogs. Zorg er altijd voor dat deze voortkomen uit de kernwaarden van je merk. Uit datgene waar jij als merk voor staat, en waarmee jij je doelgroep van meerwaarde bent. Onderwerpen of thema’s waarin jij specialist bent. Bedenk dat jouw doelgroep je volgt, dankzij jouw specifieke kennis en inzichten op jouw terrein. Hoe je deze speerpunten bepaalt, lees je in deze blog.
De kennis uit jouw organisatie is waardevol, maar die kent natuurlijk z’n grenzen. Overweeg daarom een gastblogger die af en toe bijdraagt aan jouw content. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: je verrijkt je doelgroep met verrassende kennis van buitenaf, terwijl je jouw gastblogger een extra podium geeft.
Houd je oren goed open en vang de prangende vragen en problemen die spelen bij je klantenkring. Deze vragen zijn een uitstekend startpunt als onderwerp voor je blog. Analyseer het vraagstuk en bedenk hoe jouw bedrijf hier op zijn unieke wijze mee om zou gaan. Bespreek mogelijke oplossingen en leg je overwegingen uit. Op die manier stel je jezelf op als specialist die in staat is om scherpe keuzes te maken. Een organisatie die in oplossingen denkt.
Eerlijk is eerlijk: over bijna alles bestaat al content op het web. Je kunt je eigen variant gaan schrijven, maar ook simpelweg linken naar bestaande artikelen. Op voorwaarde dat je je eigen mening of duiding geeft aan de inhoud. Want alleen dan stel je jezelf op als specialist en een professional met een eigen aanpak en mening.
Probeer je te onderscheiden met je content. Je zult merken dat veel bedrijven vergelijkbare content delen. Zoek daarom altijd de niches op en onderzoek onderwerpen waar nog weinig over geschreven is. Je springt in een waardevol gat in de markt, en deze schaarse content levert je veel lezers op.
Leg als communicatieafdeling of directie niet alle lasten op je schouder. Laat alle collega’s aan het woord. Hun persoonlijke verhalen inspireren, net als de specifieke kennis die iemand in huis heeft. Hoe heeft een medewerker een bepaalde situatie aangepakt? Waarom werkt hij of zij bij je bedrijf? En welke voor ontwikkelingen ziet deze collega?
Wees scherp op je inhoud en zorg dat je écht kennis met meerwaarde biedt. In dat geval trek je ook de aandacht van influencers in jouw branche. Mensen met veel volgers en een grote overtuigingskracht. Identificeer deze invloedrijke kennisdelers, benader ze actief en kijk of je ze zover krijgt om jouw content met hun volgers te delen.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bepaalt grotendeels het succes van je blog. Hanteer daarom de juiste SEO-strategie met slim gekozen zoekwoorden. Zeker omdat het algoritme van Google voortdurend verandert. Besef ook dat geduld een schone zaak is. De blog die je vandaag post, heeft dankzij Google vooral effect op de lange termijn.
Tot slot, vergeet niet het visuele gedeelte. Tekst met beeld versterkt immers je verhaal, maakt de zaak nóg duidelijker en het smoelt natuurlijk veel beter. Daar kunnen we nog wel een extra blog aan wijden…
Hebben we je een beetje op het juiste blogspoor gezet? Mooi, we kijken uit naar je eerste berichten. Zoek je nog extra inspiratie? Je bent altijd welkom voor een vrijblijvend gesprek over je merkcontent.