Creatieve social content… we kunnen het web er over vol schrijven. Over geslaagde campagnes en sterke inhakers bijvoorbeeld. En het mooie is, succesvolle social media berichten zijn geen toevalstreffers. Ze komen voort uit een goed georganiseerde communicatieafdeling, uit gerichte merkpijlers en ze benutten de kracht van het HHH-model. Zaken die je zelf eenvoudig oppakt als organisatie. Net als de onderstaande tien tips voor de creatie van je content.
Het hele verhaal over succesvolle social content:
Deel 1/3: Het wie-wat-waar van social content
Deel 2/3: De heilige 3 H’s voor waardevolle social content
Lees hieronder deel 3/3
Door: Paul van Vugt
Datum: 2 april 2020
“We moeten méér met social media doen, want het laatste bericht dateert van maanden terug!” Het is een veelgehoord geluid bij bedrijvig Nederland. Met als gevolg dat de contentkoorts weer even toeslaat binnen de organisatie. Het resultaat is een geforceerd bericht met een onduidelijke of zwakke boodschap. Een post dat een beetje uit de lucht komt vallen, zeker als in de periode daarvoor niet of nauwelijks berichten zijn geplaatst. De baas is misschien tevreden, maar het resulteert in vervreemding bij je volgers.
Content maak je altijd op basis van contentpijlers, zodat je focus aanbrengt in je contentstrategie. Maar deze afbakening mag je creativiteit natuurlijk niet beperken. Want de grootste valkuil is volgzaam zijn. Om te doen wat andere bedrijven ook doen. Neem nou de dagen rondom kerst en de jaarwisseling. De toonzetting van vrijwel alle bedrijven is hetzelfde. De boodschap, de sfeer, de rijkelijk gedekte tafels, de kerstmutsen … zeg eens eerlijk, is jou één uiting bijgebleven?
Zet je content op scherp. Als je uiting comfortabel voelt, dan levert het waarschijnlijk niets op. Simpelweg omdat het te normaal is. En dus ongezien opgaat in de massa en wegzakt in alle social tijdlijnen. Om op te vallen, mag je content best een beetje wrijven. Het mag schuren, prikkelen, uitdagen, aan het denken zetten… misschien zelfs provoceren, als dat past bij de aard van je organisatie, natuurlijk.
Zorg ervoor dat je niet pas in de pen klimt als het 5 voor 12 is en het bericht al bijna online moet staan volgens je planning. Houd je pen continu scherp en schrijf meteen, zodra je een goed idee hebt. Misschien is het niet direct relevant voor nu, maar komt het later goed van pas. Met deze proactieve werkwijze bouw je bovendien aan een mooie verzameling posts, waar je altijd op terug kunt grijpen.
Inhaken op feestdagen of andere actuele gebeurtenissen is een uitgelezen kans voor elke organisatie. Of je nu commercieel inhaakt op de start van de lente met een voorjaarscampagne of dat je 1 april gebruikt voor een vleugje humor. Waar je ook voor kiest, met inhakers scoor je opvallend en relatief eenvoudig. Je kunt inhaken op nieuwsberichten, hypes, feestdagen en speciale momenten als bijvoorbeeld secretaressedag. Bovendien weet je dat deze gelegenheden eraan komen en kun je er dus snel op anticiperen. Natuurlijk is het wel de kunst dat je inhaker relevant is voor je merk.
Onderschat niet de kennis die je in huis hebt. Deze is voor jou en je collega’s misschien vanzelfsprekend, maar voor je doelgroep kan het echt waardevol zijn. Durf daarom op te treden als specialist en bedenk goed hoe je jouw lezers vooruit kunt helpen met jouw kennis.
Mensen scrollen razendsnel door social media. Daarom pikken ze kleine, compacte berichten sneller op dan langdradige visies of stappenplannen. Houd het onderwerp wat je wilt delen daarom klein. Post per keer liever één tip en geef er niet direct tien prijs. Dat kun je beter doen in een blog 😉
Het doel van je social berichten is natuurlijk dat je doelgroep in beweging komt. Dat ze in actie komen, contact opnemen, aan het denken worden gezet… Dit bereik je door je doelgroep uit de tent te lokken met je berichten. Heel eenvoudig door ze vragen te stellen, bijvoorbeeld welke versie ze het mooist vinden. Of door je boodschap te verpakken in een poll of quizvraag. Een uitnodigende vorm die al snel aanzet tot actie.
Mensen willen in zo min mogelijk tijd je boodschap kunnen begrijpen. Nu kun je natuurlijk zo kort en bondig zijn met tekst, maar ook het gebruik van visuele elementen helpen sterk. Emoji’s bijvoorbeeld, maar ook infographics of een mini factsheet. Ze springen letterlijk in het oog en hebben bovendien veel communicatiekracht.
Ieder zijn vak en waarschijnlijk is jouw corebusiness niet het bedenken en uitwerken van social media berichten… Die van ons wel toevallig. En we denken graag met je mee hoe je tot een geslaagde, consequente en relevante stroom van content komt. Natuurlijk komt alle kennis uit jouw organisatie, maar wij zijn strategisch meesterlijk en zeer ervaren in het verpakken van je boodschap in posts die je doelgroep laat bewegen.