Misschien heb je al eens gehoord van E-A-T. Het komt uit de koker van Google en is een belangrijk principe om hoog te scoren op basis van kwaliteit. Met andere woorden: het is de benaming voor wat Google belangrijk vindt waaraan een website moet voldoen.
E-A-T staat Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). We nemen je kort mee in deze begrippen.
Google vindt het belangrijk dat je als afzender als expert wordt gezien. Dit betekent dat je content moet aansluiten bij de zeer specifieke informatiebehoefte van de bezoekers. En dat iemand die veel publiceert over een specifiek onderwerp door Google als specialist wordt gezien. Kortom: publiceer met regelmaat en kies gericht je specialisme.
Google hanteert een duidelijke maatstaf om de autoriteit van een website te bepalen, namelijk de kwaliteit van andere website die linken naar jouw website. Bouwen aan je autoriteit doe je dus door te zorgen daarom dat je gepubliceerd wordt op gerenommeerde websites met een linkje naar jouw website. Let op: hierbij gaat het niet om kwantiteit, maar om links van kwalitatieve partijen.
Er zijn diverse elementen die bijdragen aan de betrouwbaarheid van je website. Denk bijvoorbeeld aan een SSL certificaat (https://), uitgebreide contactgegevens op je website en goede reviews of referenties. In het geval van een webshop dragen ook een uitgebreide privacy policy en bijvoorbeeld een uitgebreide beschrijving van de retourpolicy bij aan je betrouwbaarheid.